2023. 10. 30. 09:45ㆍIB
1. The objectives of MYP language acquisition encompass the factual, conceptual, procedural and
metacognitive dimensions of knowledge. The student’s knowledge and understanding will be developed
through: learning language, learning through language, learning about language (Halliday 1985).
: 언어 학습에 대해 이렇게 사실적, 개념적, 절차적, 메타인지적 지식으로 구별해서 생각해본 적이 없다. 언어를 배우는 것, 언어를 통해 배우는 것, 언어에 대해 배우는 것은 각각 어떤 의미를 갖는 것인가.
2. The language acquisition subject group objectives represent some of the essential processes of language
and have been organized under the same four communicative processes for each of the six phases in order
to assist teachers with planning, teaching and assessing. They are as follows.
A. Comprehending spoken and visual text
B. Comprehending written and visual text
C. Communicating in response to spoken, written and visual text
D. Using language in spoken and written form
3. Phase-specific language acquisition objectives
각 요소별 도달해야 하는 목표가 매우 구체적, 실질적이라서 measurable 그 자체이다. 수행과제의 루브릭을 작성할 때 이런 방식으로 기술해주면 정량적 평가 없이도 애매모호함을 극복할 수 있겠다.
2022 개정교육과정에 추가된 Viewing / Presenting 요소에 대한 구체적 기대수준 진술도 매우 유용하다.
4. Planning the language acquisition curriculum
5. Related concepts in language acquisition 이나 Language acquisition glossary 로 용어를 명확히 정의해준 것도 우리 교육과정 문서가 본받을 점
'IB' 카테고리의 다른 글
UDL (0) | 2024.07.30 |
---|---|
ATL (0) | 2024.07.30 |
Global Dimension (0) | 2024.07.30 |
Global Dimension (0) | 2024.07.22 |
세계 각국의 IB 도입 현황 (1) | 2023.10.18 |