OECD 2030 Learning Compass - Knowledge for 2030

2023. 9. 25. 13:00Student Agency

KNOWLEDGE FOR 2030

Disciplinary knowledge 학문적 지식 또는 주제별 지식은 여전히 이해의 필수적인 토대이며, 학생들이 다른 유형의 지식을 개발할 수 있는 구조입니다. 학문적 지식을 습득할 수 있는 기회는 형평성의 기본이기도 합니다. 예를 들어 수학 및 언어 학습에서 배운 것과 같은 과목별 개념과 세부 내용이 포함됩니다.

Interdisciplinary knowledge 학제 간 지식은 한 학문/과목의 개념과 내용을 다른 학문/과목의 개념과 내용과 연관시키는 것을 포함합니다.주제별 학습을 통해 핵심 개념을 전달하고 연결성을 파악하며, 관련 과목을 결합하거나 새로운 과목을 생성하고, 프로젝트 기반 학습을 지원하는 등 학제간 지식을 커리큘럼에 통합할 수 있습니다.

Epistemic knowledge 인식론적 지식은 학문의 전문가가 어떻게 일하고 생각하는지에 대한 이해입니다. 이러한 지식은 학생들이 학습의 목적을 찾고, 학습의 적용을 이해하고, 학문적 지식을 확장하는 데 도움이 됩니다. 인식론적 지식에는 실무자처럼 생각하고 행동하는 방법을 아는 것이 포함됩니다. 학생의 학습에 대한 관련성과 목적을 보여주고 이해를 심화시키는 데 도움이 됩니다.

Procedural knowledge 절차적 지식은 어떤 일이 어떻게 수행되는지, 목표를 달성하기 위해 취하는 일련의 단계 또는 행동에 대한 이해입니다. 작업이 수행되는 방식과 구조화된 프로세스를 통해 일하고 학습하는 방법을 이해하는 것입니다. 복잡한 문제를 해결하는 데 특히 유용합니다. 일부 절차적 지식은 도메인에 따라 다르며, 일부 절차적 지식은 도메인 간에 전이될 수 있습니다. OECD 학습 나침반 2030에서는 학생들이 다양한 맥락과 상황에서 문제 해결책을 찾기 위해 사용할 수 있는 지식인 전이 가능한 절차적 지식을 강조합니다. 

"Knowledge alone is smart. Knowledge interconnected with time, humanity and earth is wise. (Denise Augustine)"

  • Interconnectedness: Everything is connected, nothing is excluded, and everything is related.
  • Everything in the universe is fluid and in motion.
  • Reciprocity, generosity, kindness, harmony, balance and beauty are words spoken about the world and contribute to the health and well-being of a community.
  • Knowledge is expressed, transmitted, transferred and practiced in varied forms.

• 상호 연결성, 유동적, 움직임, 호혜, 관대함, 친절, 조화, 균형, 아름다움 = 웰빙
• 지식은 다양한 형태로 표현되고, 전달되고, 전이되고, 실행된다.

 

Box 2. “Big ideas” in British Columbia, Canada
 
Big ideas occupy a big place in the curriculum of British Colombia, Canada. Big ideas refer to the generalisations, principles and key concepts that are important in a certain area of learning. They reflect the “understand” component of the Know-Do-Understand model of learning. They represent what students are expected to understand at the completion of their grade and will contribute to future understanding.
Key or cross-cutting concepts can be thought of in two ways. First, there are concepts that are subject-specific and those that are found across subjects but within the same area of learning, such as in science or social studies. Second, there are cross-cutting concepts that provide links across several areas of learning. In the curriculum for British Columbia, these are defined as “macro concepts”.
Source: Walt, Toutant and Allen (2017[15]). 

빅 아이디어:  특정 학습 영역에서 중요한 일반화, 원리 및 핵심 개념. 교과내, 혹은 교과간 개념이 있고, 모든 학습 영역을 어우르는 거시적 개념이 있다.